Uitvaartleidsters

UITVAARTVERENIGING DRAAGT ELKANDERS LASTEN OPPERDOES
HET TELEFOONNUMMER (BIJ OVERLIJDEN) IS:  06-13903894!!

Carla Basjes

Gerda Bekema-Brattinga

Ik heb inmiddels de uitvaartverzorging van Linda en Krijn overgenomen. Opperdoes is me niet onbekend… Na het stoppen van collega Sjaak Visser met de uitvaartzorg in Opperdoes, ben ik een jaartje met regelmaat in Opperdoes aan het werk geweest. In de jaren daarna hetb ik met een collega samen Krijn en Linda vervangen tijdens vakantieperioden.

Het mogen werken in de uitvaartverzorging is een van huis uit meegekregen, voor mij hele dierbare  “erfenis”. Met veel bewondering keek ik naar mijn vader, die 32 jaar in de Wieringermeer zijn werk als uitvaartverzorger heeft mogen, kunnen doen. Met eigenlijk altijd al interesse en een warm gevoel voor de uitvaartzorg, mocht ik zo af en toe met mijn vader mee op pad.

De taken veranderde in de loop van tijd van koffieschenken tot verzorgingen na overlijden tot in 1987 de opleiding voor uitvaartondernemer doen en me steeds meer met uitvaartzorg bezig ( mogen) houden.

Toen nog in combinatie met mijn baan in de thuis-kraamverzorging…. Gelukkig heb ik altijd alle medewerking thuis van mijn echtgenoot Theo gekregen. Al ging de telefoon voor de “ene of voor de andere kant van het leven” de zorg thuis voor de kinderen werd ter plekke, naast het uitvoeren van zijn eigen werk, overgenomen. Onze dochter en zoon zijn nu op de leeftijd van 33 en 31 jaar.

Inmiddels is het al 18 jaar geleden dat ik mijn vader in de uitvaartverzorging in de Wieringermeer heb opgevolgd.

Tijdens het uitspreken van het In Memoriam in de kerk, na het overlijden van mijn vader, een half jaar geleden,heb ik hem bedankt voor het gevoel voor het mogen werken in de uitvaartzorg…. Zijn voorbeeld, zijn gevoel …  geeft mij steeds weer de inspiratie om op dit paadje verder te gaan.

Carla Basjes:

Geboren en getogen in Westfriesland, dus bekend met de wat nuchtere Westfriese mentaliteit, werk ik graag in verbondenheid met andere mensen waarbij ik iemand met aandacht op weg kan helpen. In mijn vroegere werk als medewerkster en later als adviseur bij een bank kon ik deze passie kwijt en leerde ik wat een dienstverlenend en klantgericht vermogen betekent. Mede daardoor is maatwerk en organiseren voor mij een natuurlijk iets geworden.

Door een steeds meer commerciëler wordende bankomgeving en inmiddels moeder van 2 kinderen, werd het tijd om voor een andere werkrichting te kiezen. Na een paar omzwervingen maakte ik kennis met het uitvaartwezen en begon ik in 2006 als uitvaartbegeleider. Sindsdien ben ik met veel families ‘meegelopen’ in de dagen na een overlijden op weg naar de dag van de uitvaart. In 2008 rondde ik de beroepsopleiding voor uitvaartverzorger af. Ik vind het nog steeds een voorrecht om, op zo een intens keerpunt in iemands leven, naast een familie te mogen staan en hen te begeleiden in deze kwetsbare dagen na een overlijden. Van de families krijg ik te horen dat ze mij rustig en betrokken vinden, dat ik ze steun bied en ze dichtbij henzelf laat zijn. Ook vinden ze het prettig dat ik mogelijkheden aanbied waar ze zelf niet aan gedacht hebben. Dat geeft mijn motto “Wat is er hier en nu nodig” inhoud en zo wil ik er voor u zijn.

Naast mijn eigen uitvaartonderneming, werk ik freelance voor gelijkgestemde collega uitvaartondernemers. In Andijk werk ik voor de Uitvaartvereniging Andijk en in de plaats Medemblik voor de Medemblikker Begrafenis- en Crematievereniging.

Carla Basjes

Wilt u vooraf advies of voorlichting, dan kunt u bellen voor een afspraak. Ons nummer is: 06-13903894.

Gerda Bekema-Brattinga en Carla Basjes